DE CE NE ATRAG FILMELE HORROR

ATENȚIONARE. Rugăm pe cititorii noștri să aibă răbdare până se încarcă paginile sitului nostru. El funcționează mai lent, fiindcă este pus sub supraveghere de către adsense-noreply@google.com care nu motivează în nici un fel această decizie.Pentru lămuriri suplimentare citiți articolul DUMNEZEII INTERNETULUI ROMÂNESC NE AVERTIZEAZĂ,publicat pe situl nostru.

 

 

        Atrocitatea, groaza, alienarea și sfârșitul lumii sunt temele predilecte ale filmelor horror și au fost pentru lumea cinematografiei și a beletristicii veritabile izvoare de bani.
      Legendarul Repulsion din 1965 al lui Roman Polanski, cu Catherine Deneuve interpretând-o pe Caroline Ledoux, manichiurista ucigașă în serie, a fost considerat până în 1980 cea mai izbutită realizare a filmului horror. 
      El a fost ”detronat” din această poziție  în februarie 1980 de Cannibal Hollocaust al lui Ruggero Deodato, etichetat azi drept cel mai înspăimântător film din întreaga istorie a cinematografiei. Cannibal Hollocaust este interzis azi în aproape toate țările lumii. Filmul este atât de înspăimântător și sinistru încât mulți dintre spectatori sufereau infarcturi. Unii oameni nici măcar nu aveau curaj să-și ia bilet și să intre în sală ca să vadă filmul.  Se mulțumeau doar să privească afișele și cele câteva instantanee cu imagini luate din film, postate afară și se cutremurau.
     Tematica filmelor horror este una foarte simplă: undeva, într-un loc izolat de lume (sau, dimpotrivă, într-un mare oraș), o persoană, mai multe persoane sau chiar familii și comunități întregi suferă o transformare psihică, maladivă sau degenerativă și deviază de la normal, încep să comită cu sadism și cu atrocitate crime în serie și să treacă, de multe ori, la canibalism. Victimele sunt de obicei (atenție!) persoane naive, imprudente și lipsite de experiența vieții.  Înainte de a fi ucise ele trec prin chinuri atroce și spaime inimaginabile  care le duc în pragul pierderii minților. Spectatorii tremură și ei de frică în săli, se înfioară privind la nefericitele victime, dar în marea lor majoritate se încăpățânează să  urmărească filmul cu sufletul la gură până la sfârșit. Ba unii revin și a doua oară, și a treia oară. Iar psihologii se întreabă ce-i face pe oamenii normali să urmărească așa de atenți aceste filme sau să citească aceste romane de groază.
      Tipic prin clișeele lui, pentru astfel de gen cinematografic, este filmul 28 Day later (28 de zile mai târziu). El prezintă o epidemie apocaliptică provocată de un virus care se răspândește printre oameni cu o viteză incredibilă infectând întreaga lume. Boala îi transformă pe oameni în zombi demenți și canibali.
    Romanul Frankenstein al scriitoarei britanice Marry  Shelley, ca și Dracula al lui Bram Stoker deschid drumul monștrilor și vampirilor către arta horror.
     DE  CE  ESTE  OROAREA  ATRACTIVĂ 
        De ce se simt oamenii atrași de subiecte horror care nu produc nici plăcere și nici bucurie ci doar spaimă și repulsie?
      Unul dintre cei mai mari artiști ai lumii, canadianul James Cameron, a produs filmele de ficțiune și groază Terminator și Aliens, filme considerate ca făcând parte din tezaurul de cultură al umanității.
     Este exclus ca astfel de creatori să primească etichete negative. Totuși, creațiile lor sunt terifiante. De ce se lasă oamenii atrași de arta lor?
      Cercetători precum John B. Watson, Robert Plutchik și Paul Ekman spun așa: oamenii urmăresc producțiile horror pentru că în felul acesta ei își îmbogățesc cunoștințele despre pericolele care i-ar putea amenința și în felul acesta își valorifică mai bine șansele de supraviețuire și reproducere într-o lume ostilă. În urma vizionării unui film horror omul devine mai prudent și mai atent la lumea înconjurătoare își dă seama  că dincolo de aparențele normalității, în jurul nostru există criminali sadici, ucigași în serie, minți anormale și criminale. Toți aceștia trebuie evitați pentru ca să poți supraviețui. 
     Totodată filmele horror nu sunt chiar horror sută la sută. Ele nu conțin doar faptele monștrilor, devianților, criminalilor sadici ci și lupta personajelor pozitive contra acestora. Polițiști, oameni de știință, eroi militari luptă din greu în toate aceste pelicule pentru a depista criminalii și devianții. În final aceștia sunt descoperiți, anihilați sau aduși în fața justiției. În felul acesta se revine la ”normalitate”, întotdeuna monstrul ucigaș sau ucigașul mutant sfârșește prin a-și primi pedeapsa binemeritată și așteptarea spectatorului este în felul acesta răsplătită. Deci horror-ul, oricât ar nega unii, are și rol social  educativ.  
     ATROCITATEA – MOTORUL FILMULUI HORROR
      Cannibal Holocaust, celebrul film din 1980 al lui Ruggero  Deodato este considerat cel mai violent și mai înspăimântător film horror al tuturor timpurilor.  Proiectarea  lui pe ecranele televiziunilor este interzisă în aproape toate țările lumii.
       Subiectul filmului este  simplu. Un grup de cercetători alcătuit din trei bărbați și o femeie dispare în pădurile amazoniene din America de Sud în timpul unei misiuni științifice.
      Guvernul SUA trimite militarii să verifice ce s-a întâmplat cu cei patru.
      Soldații  ajung în cele din urmă în teritoriul unui trib necunoscut de canibali și reușesc să captureze camera video cu care cei patru exploratori și-au filmat până în ultimele clipe modul în care au fost uciși și mâncați de canibali.
      Filmul durează 96 de minute, imaginile sunt cu adevărat insuportabile și șocante prin atrocitatea lor. Aici atrocitatea este ”motorul” întregului film.
      Un alt film celebru prin atrocitățile lui este filmul Scream (1996)  al lui Wes Craven. El înfățișează un criminal sadic și psihopat care-și ucide colegii și prietenii purtând pe față o mască înfricoșătoare. Filmul este nu doar foarte apropiat de realitate ci chiar s-a inspirat dintr-un caz real. El a  făcut încasări de 180 de milioane de dolari având un buget de doar câteva milioane de dolari. Scenele sunt cu adevărat terifiante și pur și simplu taie respirația privitorului.
        Ceea ce impresionează la acest film este naivitatea victimelor. Ucigașul cochetează permanent cu ele fără ca ele să-și dea seama că el este autorul omorurilor. Tot datorită naivității victimelor, criminalul este foarte bine informat despre viața lor și folosește aceste informații pentru a le ucide. Un avertisment, așadar, dar și o pledoarie în favoarea filmului horror.
       Blair Witch Project 1999, în regia lui Danniel Myrick este un film horror impresionant în care un pustnic răpește șapte copii și-i omoară cu sadism, unul câte unul, în fața celorlalți care asistă îngroziți la atrocitățile și ororile de neimaginat. Încasările filmului au depășit 250 de milioane de dolari numai în SUA, numărul spectatorilor trecând de două milioane.
      Filmele Suspiria (1977, regia Dario Argento) și Dawn of the Dead (1978, regia George Romero) sunt filme de puternic impact care nu se pot viziona decât ”cu luminile aprinse”. Dawn of the Dead aduce pe scenă o inovație care va face carieră în cinema, anume celebrii zombi, morții vii. O pandemie de origine necunoscută provoacă o înviere a tuturor morților care încep să-i atace pe locuitori și să-i mănânce de vii. Scenele sunt cu adevărat terificante, repulsive, zguduitoare și tenebroase. În sălile de cinema spectatorii începeau să urle îngroziți, femeile scoteau țipete și se agățau una de alta înfricoșate. 
     Dawn of Dead a făcut în mai puțin de trei ani încasări de peste 7o de milioane de dolari (deși a avut un buger de o jumătate de milion).
      Și din nou psihologii s-au aplecat asupra  fenomenului horror.  John B. Watson a arătat că frica este un mecanism de supraviețuire. Recunoașterea pericolului care-i amenință existența este o calitate crucială a ființei umane și expresia adaptării ei la cerințele vieții. Anxietatea și frica sunt cele mai vechi emoții ale ființei umane. Oamenii au instinctiv teamă de păianjeni, șerpi, locuri întunecate, șobolani, le este teamă de tot ceea ce este legat de moarte: fantome, morminte, cimitire, ruine, cadavre. Toate acestea sunt speculate cu abilitate de genul horror. Frica de moarte este modul ființei umane de a se proteja față de tot ce amenință viața. Așa se explică de ce filmele horror sunt atât de urmărite de către spectatori. Ei nu caută aici senzaționalul și morbidul ci caută, instinctiv, o modalitate de a se salva de amenințarea morții. 
         TEMA SFÂRȘITULUI UMANITĂȚII
       Odată cu filmul Down of the Dead își face apariția în cinematografie o nouă temă horror: sfârșitul umanității.
      Transformarea grotescă și dureroasă a omului în monstru licantrop, în vampir, în muscă uriașă sau în păianjen în urma unor experimente științifice scăpate de sub control, amenințararea unor specii imaginare venite din spațiul extraterestru ca să distrugă umanitatea sau apariția unor primejdii precum lovirea Pământului de către un meteorit, sunt doar câteva din lungul șir de variante ale acestei teme. Nu sunt uitate, evident, nici  cutremurele terestre de proporții cataclismice care ar distruge civilizația umană, nici experimentele științifice nesăbuite, nici amenințarea roboților, nici Al Treilea Război Mondial. 
      Toate aceste filme (unele foarte slabe din punct de vedere artistic) sunt urmărite cu sufletul la gură, de fiecare dată de publicul care umple până la refuz sălile de  cinematograf. Subiectele privind dispariția speciei umane și sfârșitul lumii interesează la fel de mult oamenii. Ceea ce este valabil la nivel individual este valabil la nivel de specie. Suntem, indiferent de părerile unora, o specie cosmică și ne interesează supraviețuirea speciei noastre în această galaxie.
                                               
            Ioan  HERALD

Lasa un Comentariu

Adresa de email nu va fi afisata.

Comentariul dvs va fi supus atentiei conducerii publicatiei si va apare mai tarziu.
In caz ca va contine accente xenofobe, extremiste etc. nu va apare.

Campurile obligatorii sunt marcate cu *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected by WP Anti Spam